Gud bruger psykologien

Det bliver mere og mere legalt for kristne at gå i terapi, mener psyko- og familieterapeut Steen PalmqvistSteen Palmqvist har en drøm om at blive arbejdsløs. Og det arbejder han hårdt for, uden at drømmen ser ud til at gå i opfyldelse. Tværtimod. Han får mere og mere travlt.Steen Palmqvist er en efterspurgt kristen psyko- og familieterapeut, der tager udgangspunkt i sin egen praksis i en ombygget garage i hjemmet i Assentoft ved Randers.
Samtidig er han kursus-konsulent for Foreningen Agape – en kristen forening, der blandt andet hjælper mennesker med psykiske problemer og uddanner andre til denne tjeneste. Sammen med hustruen Karin har han fem børn i alderen 10 – 25 år, og han er en efterspurgt foredragsholder især omkring ægteskab og familieliv.
Både som terapeut og foredragsholder oplever Steen Palmqvist en efterspørgsel, som han ikke kan følge med til og må ofte henvise til andre terapeuter og psykologer.
– En stor del af mine klienter er kristne, og generelt oplever jeg større og større forståelse for, at psykologien er der, for at vi kan bruge den som kristne. Men jeg møder også angsten for at gå i terapi, fortæller Steen Palmqvist, der er uddannet på Skandinavisk Institut for Familieterapi.

Toppen af isbjerget

Han er overbevist om, at man kun har set toppen af isbjerget.
– Behovet for at gå i terapi vil udvikle sig meget, efterhånden som det bliver mere og mere legalt. Flere vil komme – også med mindre problemstillinger, spår Steen Palmqvist.
Og der er ingen grund til at holde sig tilbage.
– Jeg går med frimodighed til lægen, hvis jeg er syg i kroppen. Hvis du får blindtarmsbetændelse, siger du jo ikke, at du ikke vil gå til lægen. På samme måde med psykologien og psykoterapien: Der er ingen principiel forskel på at være syg i blindtarmen eller psyken.

Sundhedstegn

Det er efterhånden sjældent, at Steen Palmqvist møder indvendinger mod, at kristne kan gå i terapi. Det ser han som et sundhedstegn, og han oplever selv, at Gud er tilstede i terapien.
– Han åbner og lukker døre og finder veje, som jeg aldrig selv ville kunne finde. Jeg tror, at Gud virker med i det, som sker i terapien. Gud bruger psykologien. Det er Guds redskab til at give mennesker et bedre liv.
Det udelukker naturligvis ikke, at kristne også kan benytte sig af forbøn.
– Vi kan og skal gå til forbøn og blive bedt for. Som kristen kan jeg bede både for mig selv og min klient, og det giver mig en stor tryghed. Både psykologien og lægevidenskaben finder kun sin fulde opfyldelse i fællesskabet med Gud. Satan kan også finde på at bruge begge dele til noget skidt.
Steen Palmqvist mener ikke, at der rent fagligt er forskel på en kristen og en ikke-kristen terapeut eller psykolog. Der er lige så lidt en kristen form for terapi, som der er kristne biler.
– Begge kan være til stor hjælp for mennesker. Men for mig er det vigtigt, at jeg tager udgangspunkt i, at den grundlæggende sandhed findes i Guds ord. Det er mit fundament. Hvis det bare var mit eget, der var fundament, så ville det hele tiden flytte sig. Det gør Guds ord ikke.

Frihed

Trøst, lindring og helbredelse er ifølge Steen Palmqvist nogle af nøgleordene for, hvad der sker i terapien.
– Hvis man fx tidligere har været meget styret af angst, så kan man pludselig opleve, at nu tør man markere sig i fællesskab med andre mennesker. Det er en stor frihed for mennesker, fortæller han.
De kristne kommer med de samme problematikker som ikke-kristne.
– Vi er børn af tiden og er ikke gode til at være forpligtet over for nære relationer. Det er vores hovedproblem som mennesker i dag.
En forudsætning for at kunne løse problemer er, at man kan tale om dem. Og det kan nogle gange være svært i kristne sammenhænge, mener Steen Palmqvist.
– Frihed til at have egne følelser ville betyde meget i vores menigheder. Vi spiller ofte en rolle, fordi vi ikke tør sige, hvordan vi har det. Der er fx sjældent plads til vrede. Vi smiler hellere til hinanden og går hver til sit.