Forbyder minister nøgen kvindekrop?

Kontroversiel reklame behandlesEn reklame for alkohol energidrikken ”Cult-Shaker”, som i skrivende stund hænger ved diverse busstoppesteder, går if. Bodil Kornbek fra KrF og Kvindeligt Selskab langt over stregen for god etik.- Dagligt får vi en reklame med en flaske, der er lige ved at gå af mellem et par kvindebryster, smidt i synet. En ting er, at vi skal se sexistisk fremstillede kvindekroppe i kommerciel kontekst. Men værre er det dog, at vi samtidig får smidt opfordringen ”Shake it” i hovedet.
Sådan lyder det i et åbent brev fra Kvindeligt Selskabs kasserer Hanne Bille til erhvervsminister Bendt Bendtsen (billedet). Kvindeligt Selskabs næstforkvinde Puk Ovesen tilføjer i en klage til forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, at ”reklamen er ikke kun på grænsen, men den har langt overskredet den. Kvinden er reduceret til sexsymbol […] Vi finder fremstillingen i annoncen ringeagtende”.
If. forbrugerombudsmandens egne retningslinjer er reklamer, ”der på nedsættende eller ringeagtende måde afbilder kvinder eller mænd, herunder reklamer, hvor personer reduceres til sexobjekter […] i strid med god markedsføringsskik”.
Kristeligt Folkepartis Bodil Kornbek er harm over reklamen:
– Kald mig bare sippet eller snæversynet, men der må altså være en grænse for, hvor langt reklamebranchen kan synke med deres evige sexfiksering og tingsliggørelse af kvinden, skriver Bodil Kornbek, Kristeligt Folkepartis ligestillingsordfører, i en kommentar til sagen.
Firmaet Cult, som producerer Cult-Shaker”, har også produceret en tilsvarende reklame med en mandlig model. Men den er aldrig blevet hængt op, fordi AFA JCDecaux, som står for annoncering ved busstoppesteder, fandt den ”for lummer” og ”stødende”.