Danmarks ældste friskole fylder 150 år
Ryslinge Friskole er landets ældste nulevende friskole, og de kristne rødder skyder stadig skud med blandt andet bibelhistorieRyslinge Friskole på Fyn blev startet i 1856 som protest mod en slap folkeskole.
I tirsdags kunne den historiske skole fejre sit 150 års jubilæum med en kæmpe lagkage til børnene. Fredag var der en mere kedelig jubilæumshøjtid for de voksne.
Tirsdag kl. 12 fik de 138 elever ved Ryslinge Friskole fri for at nyde fest og klovneri i skolens aula. En kæmpe lagkage mættede over 200 personer, både 30 voksne og børnene fra skole og børnehave. Ryslinge Friskole blev fejret med manér, og det med rette.
Ryslinge Friskole er landets ældste stadigt eksisterende friskole. I alder er den kun overgået af Christen Kolds egen friskole i Dalby fra 1852, men denne eksisterer ikke længere. Næste friskole til at fejre 150 år er Trunderup Friskole i maj.
Ryslinge Friskole blev i 1856 rejst i protest mod Ryslinges offentlige skole og dens lærer, fortæller skoleleder Torben Vind Rasmussen.
– Christen Kold havde været lærer for sognepræst Vilhelm Birkedals børn i Ryslinge. Sognepræsten, som senere skulle stå bag oprettelsen af landets første valgmenighed, var en betydelig mand og blandede sig ofte i tidens debat, ofte med en sviende kritik.
Den lokale sogneskolelærer blev uvenner med Birkedal, og bad om at blive flyttet til nabosognet. Birkedal blandede sig nemlig i lærer Andersens kristendomsundervisning. I stedet blev en lærer Petersen ansat, men han var som regel fuld.
Derfor besluttede lokale bønder at starte hjemmeundervisning. Det udviklede sig i vinteren 1856 til en skole i en snedker Møllers værksted. Møller producerede kister, som børnene sad på mens de blev undervist.
Ryslinge Friskole kalder sig i dag for Den historiske skole, fordi man mener historien og især bibelhistorien udruster børnene til at gebærde sig i det moderne liv.
Skolen skal fremme den enkelte elevs viden om og forståelse for egne og andres kulturelle, menneskelige og sociale forudsætninger til støtte for en alsidig udvikling, hedder det i formålet.
Børnene skal endvidere være forberedt på, at lærerne har en holdning, bl.a. til at historie, bibelhistorie og sprog er en vigtig kilde til selvforståelse og identitetsdannelse.
Og der er meget af både historie og historier at øse af, bl.a. om en lærer Kristian Appel, som var meget optaget af danskheden:
– Appel gik med som frivillig i krigen i 1864 og oplevede den nationale katastrofe, nederlaget var, fortæller Torben Vind Rasmussen.
– Ved hjemkomsten til Ryslinge oprettede han en skytteforening, der havde til formål at optræne Ryslinges ungdom i at vinde det tabte land tilbage. Skolebygningen blev til Øvelseshuset, det hus, der senere blev til det nuværende forsamlingshus, i øvrigt Danmarks ældste forsamlingshus.
– Appel lærte børnene at læse, skrive og regne, men sandelig også at fægte og skyde! Appels sindelag var så dansk, at han simpelt hen nægtede at lære børnene bogstaverne c, x, z og q, fordi de var udanske, slutter skolelederen.