Kunst og tro hører sammen

Livet i præstegården inspirerer udstillingsaktuelle Thomas Kluge til at sætte mere fokus på tro i malerierne.
Kunstmaler Thomas Kluge, som blandt andet har malet en del markante kongehus-portrætter, bliver mere og mere inspireret af tro i sit arbejde. Ikke mindst takket være hustruen Anna Kluge, der er præst i Skt. Povls Kirke i Korsør. De blev gift i 2007 og bor i en moderne præstegård tæt ved kirken.

Thomas Kluge (th.) udstiller gamle og nye malerier i Kunsthuset Palæfløjen i Roskilde indtil den 11. november.

I øjeblikket udstiller han i Kunsthuset Palæfløjen i Roskilde, og den 25. oktober modtager han en anerkendelse: Roskilde Kunstforenings Amdrup Pris 2012 – på 75.000 kroner – for sit virke hidtil.
– Det påvirker mig meget, at jeg er gift med en præst. Vi har en del med hinandens arbejde at gøre. Hun rådspørger mig om prædikener, og jeg taler med hende om mine malerier. Anna hjalp mig for eksempel med altertavlen til Store Magleby Kirke på Amager, fortæller kunstneren, der til gengæld har hjulpet med til at vælge farve til stolene i hendes kirke.
For nylig gik han i gang med forarbejdet til sin næste altertavle, som har temaet Skærtorsdag; Jesus, der vasker fødder. Ud fra skitsen at dømme bliver det en smuk og lidt usædvanlig altertavle, med ”vandfalds-fodvask”, som leder tankerne hen på Helligånden…men samtidig er billedet ganske jordnært.
Senere vil han rigtig gerne male Korsfæstelsen – og håber derfor på, at der en dag kommer en bestilling.
Thomas Kluge har et stort lyst atelier i præstegården, hvor familielivet – med parrets tre fælles børn og to fra tidligere forhold – prioriteres højt. Her er nok at se til, men plads til at gøre sig overvejelser om tro. Og om kirkepolitik:
– Vi kan også være uenige. Anna er mere ren end jeg. Hun tvivler aldrig. Men jeg forstår for eksempel ikke helt det med det evige lys…endnu.
– Men jeg ser, at der opstår smerte, når mennesker forlader Gud. Når vi bliver vort eget projekt i stedet for Guds, siger kunstneren, der mener, at tidsånden frister til det.
Maleren er ikke særlig begejstret for kirkepolitik anno 2012:
– Måske er kirkeministeren med til at få kirken til at smuldre indefra. Nu kan man jo også melde sig ud med en sms. Det er, som om man betragter religion som overstået…”for vi er jo intellektuelle mennesker”.
Og det med at holde gudstjenester hvor som helst risikerer at bidrage til at gøre kirken ”mere useriøs og lalleglad”. Det skal man være varsom med, mener Kluge.
– Der er nogle politiske agendaer, der skaber konflikter. For eksempel når Det Radikale Venstre vil adskille kirke og kongehus. Jeg tager afstand fra kulturradikaliteten i den form, som den har haft hidtil. Den har skabt tomhed og har ikke sat noget i stedet…den fjerner bare det eksisterende. Vores kultur er sat på prøve. Men noget nyt skal opstå. Det handler om vores identitet, understreger han.

Biskop Czeslaw Kozon (2005)
Møder

Thomas Kluges portrætter af bl.a. dronning Margrethe, kronprins Frederik og tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen har vakt opsigt. Arbejdet med kongehusets medlemmer har givet ham et lille indblik i den verden.
I øjeblikket er han i gang med et nyt stort portræt af de kongelige. Det skal være færdigt i løbet af de næste måneder. Derfor har han for nylig været på Fredensborg, bl.a. for igen at tilbringe lidt tid med dronningen, som er med på billedet.
– Jeg er imponeret over, hvordan kongefamilien på trods af krævende roller formår at have jordforbindelse og gennemskue disse roller bag facaden. Og over al den kreativitet og humor, der hersker i familien.
– Det er jo altid tragikomisk, hvis man først begynder at tro på sin egen rolle, siger kunstneren, der til tider selv har spillet sin ”kunstner-rolle” til ug – iført malerbaret, vest og pludderbukser. Selviscenesættelse med ironi og humor.
I hans atelier står også flere andre malerier, han arbejder på ind imellem. Der er en sammenhæng mellem det, han oplever, og det han maler.

Kultur-opvækst

Thomas Kluge er født i 1969 i Glostrup, men vokset op i Tybjerglille Bakker – en lille landsby ved Næstved på Sydsjælland.
– Mine forældre gik ikke i kirke. De gik til udstillinger…det var deres åndelige rum. Her oplevede de andagtsfølelsen, fortæller han.
De mange besøg på bl.a. kunstmuseet Lousiana inspirerede ham tidligt til kunstneriske udfoldelser. Som dreng udstillede han i barndomshjemmet.
Forældrene var kulturradikale – medlemmer af folkekirken, men kom der kun til højtiderne.Thomas valgte bevidst at blive konfirmeret, for han følte et kristent tilhørsforhold. Farmoren lærte ham tidligt at bede. Noget, han har brugt lige siden – ved sygdom og i livskriser. Han beder også, når han er taknemmelig.
Anna og Thomas Kluge blev gift i 2007, den 6. marts på Thomas’ fødselsdag: – I store flotte Sankt Bendts kirke i Ringsted med kun de allernærmeste til stede, siger Anna Kluge.
Præstegården i Korsør blev bygget for tre år siden på en grund, der tidligere blev brugt til hundeluftning. I køkkenet står et bur med børnenes to marsvin… – Vi skal ikke have hund, selv om børnene går ind for det, siger kunstneren.
Familiens hjem er enkelt og smukt indrettet – med smukke malerier og kristne symboler som gennemgående træk i flere af rummene.
Kærligheden har bragt Thomas Kluge tættere på Gud. Han er sin kunst, og det afspejles i hans virke. Det er en stor gave, hustruen har givet ham der.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



”Opstandelsen” (2007) malede Thomas Kluge, da han mistede sin højt elskede farmor.
Om Thomas Kluge

Thomas Kluge er autodidakt veluddannet kunstmaler, der har høstet stor anerkendelse.
Han fik tre afslag fra Kunstakademiet. Det fik ham til at arbejde endnu hårdere og fastholde sin personlige stil endnu mere.
Debuterede i 1993 på Kunstnernes Efterårsudstilling og har været medlem af Kunstnersammenslutningen Corner siden 2001.