Nyt kristent gymnasium indvies med lovsang

Det populære lovsangsband Skywalk fra Randers kommer og fejrer, at København har fået en nyt kristent gymnasium, som blandt andet lægger vægt på VÆREdygtighed.

(Læsetid: 3 minutter)
Lovsangsbandet Skywalk kommer og indvier gymnasiet d. 17. august.

Den første klasse bliver på omkring 20-22 elever og nye lærere er ansat og klar til at undervise.

– Der er ansat 6-7 lærere, men der skal ansættes flere i købet af året og de kommende år, siger rektor Sigbjørn Sørensen.

Han, og mange andre, ser frem til, at HKGYM, Hovedstadens Kristne Gymnasium, begynder skoleåret d. 15. august.

To dage senere om fredagen kl. 16.00 vil man officielt indvie det nye gymnasium, som holder til på Jydeholmen 15, 2. sal i Vanløse. Det sker blandt andet med festlig lovsang fra lovsangsbandet Skywalk fra Randers.

Gymnasiet ligger centralt med gode transportmuligheder til hele Københavnsområdet. Metro og S-tog ligger 500 meter fra gymnasiet.

Hvad kan et kristent gymnasium tilbyde?
Sigbjørn Sørensen

Hvad kan et kristent gymnasium tilbyde, som de eksisterende ikke kan tilbyde, kunne man måske spørge? En af de grundlæggende ting for skolens pædagogik er begrebet ’væredygtighed’:

– Væredygtighed er for os et meget kristent begreb, der betoner vigtigheden af, at vi alle er skabt unikke og med et unikt udtryk, som vi skal have frimodighed til at ‘være’ i, forklarer Sigbjørn Sørensen og fortsætter:

– Således skal vi ikke altid være på vej hen mod noget, som er defineret udenfor os – fx rollemodeller, samfundets, kirkens og egne forventninger, men kan hvile i, at de planer og den tanke, som Gud har for os, er til at ‘være’ i, forklarer han og uddyber:

– Altså til at vokse og udvikle sig, så vi i højere og højere grad kommer til at udvikle os hen mod at ligne Kristus, der er det helt store – og uopnåelige – forbillede. Dette er fundamentet for godt læringsmiljø og faglig udvikling, som jo også er vores mål og eksistensberettigelse.

Mere end smuk teori

Det lyder jo smukt, når man hører det, men kan det omsættes i praksis? Ja, det kan det godt, mener Sørensen, som mener, at det skal gennemsyre alt, hvad der sker på gymnasiet:

– Måden, vi arbejder med dette, er ikke kun på et teoretisk niveau, men i hele den måde vi har omgangstone, fællesskab, samarbejdsmiljø og feedbackkultur på – altså den måde elever får respons på deres læring.

– Og her har lærerne en vigtig rolle i at række ud og ‘ville’ den enkelte, ‘se’ den enkelte og på baggrund heraf tilbyde følgeskab – både fagligt og personligt/åndeligt, siger rektoren.

Et læringsår – for alle

At opbygge sådan en kultur tager tid. Og Sørensen er klar over, at det første år på nogle måder uundgåeligt vil være et læringsår, hvor nye rutiner og traditioner også skal opbygges.

– Det første skoleår bliver et fælles læringsår for os alle – hvor både elever og lærere sammen skaber og udvikler en skole – et produkt – som er samtidsrelevant saltet (jf. Jordens Salt). Samtidig kan det danne platform for ny udvikling – fagligt, pædagogisk såvel som åndeligt.

– Det er også min forventning, at vi kommer til at skabe samarbejder med Hovedstadens kirker og foreningsliv omkring denne opgave, og at vi vil komme til at se, at det går an at løfte sammen og løfte fælles opgaver, slutter han.

Læs også