Det kriminelle kød

For tiden vises et tv-klip på togstationer, i busser samt på gymnasier og uddannelsesinstitutioner, hvor en mor sidder og ryger, mens hendes søn med afskyen malet i ansigtet forsøger at vifte røgen væk. Men det er ikke en cigaret, hun har i munden, men en pølse. En vaskeægte pølse af kød.

Det er virksomheden Simple Feast, som sælger vegetariske måltidskasser, der står bag kampagnen. Firmaet har også oprettet en hjælpelinje, som kødspisere kan ringe til for at få råd om, hvordan de kan kvitte deres last.

Kampagnen lanceres netop på et tidspunkt, hvor flere og flere sender steg og bøffer ud af køkkenet til fordel for tofugryderetter og plantefars. I følge Vegetarisk Forening er der allerede 140.000 danskere, der er vegetarer, og som derfor aldrig rører kød, fjerkræ eller fisk. Vi bombarderes med budskaber om nødvendigheden af kødløse dage og om, hvor belastende kødspiseri er for miljøet. Kød er simpelthen ved at blive kriminelt.

Når man spørger vegetarer om, hvorfor de ikke vil spise kød, er svaret, at de mener det er forkert og grusomt at slå dyr ihjel. Selvom kampagnerne for det kødløse går på det miljømæssige og sundhedmæssige aspekt ( kød giver muligvis også kræft), så ligger der også en spirituel dimension gemt i kriminaliseringen af kød.

Ifølge skabelsesberetningen i Første Mosebog er mennesket indsat af Gud som forvalter af jorden og dens afgrøder, herunder dyrene. Det betyder, at mennesket har lov til at spise dyrene. Det er ikke forkert at slagte fedekalven. Når vegetarer ikke vil slå dyr ihjel, er det fordi vegetarisme dybest set trækker på en spiritualitet, hvor det er naturen i sig selv, der betragtes som en guddom. Mennesket opfattes som den, der ødelægger naturen. I stedet bliver Moder Jord ophøjet til en gudinde, man skal tilbede.

Denne form for spiritualitet, hvor naturen overtager mennesket plads og gør det til en undersåt, er en del af den nye bevidsthed om klima, miljø, økologi og vegetarretter. Det kristne livssyn siger, at mennesket skal forvalte sin opgave som herre over jorden på ansvarlig måde, men mennesket er ikke underlagt jorden eller naturen. Mennesket er kronen på skaberværket, den højeste i hierakiet og kun underlagt Gud.

At vi er på vej mod en tid, hvor det kristne livssyn er truet af miljøbevidstheden, fik jeg bevis for, da jeg i programmet “Tidsånd” på P1 for nylig hørte værten spørge en katolsk præst i ramme alvor: “Kan man godt gå til nadver, hvis man er veganer?”