Julen er glædelig, ikke magisk

Af Iben Thranholm

Forleden dag var jeg en tur i Silvan, hvor der ligesom alle andre steder er pyntet gevaldigt op til jul. På vej ind ad døren blev jeg mødt af en reklameposter, der både skal sætte kunderne i julehumør og stimulere deres købetrang. På plakaten vises et foto af et hus pyntet med strålende lyskæder og oven over står der: “Skab noget magisk”.

Silvan er ikke ene om at ville skabe en magisk jul for danskerne. Også Tivoli lokker med magi i år. På den gamle forlystelseshaves hjemmeside står der: “Oplev julemagien og mærk suset fra alle vores forlystelser. Julen er et magisk eventyr i Tivoli!” Her i tiden op mod jul har jeg set flere eksempler på, også blandt privatpersoner på sociale medier, at julen nu er blevet til en magisk oplevelse.

Uanset om der er tale om en afsmitning fra det amerikanske udtryk “magic”, som ofte bruges, når noget opleves som enestående og fortryllende, som vi ville sige på dansk, så vidner brugen af ordet også om, at der er ved at snige sig en anden form for spiritualitet ind i julen end den kristne.

Problemet er, at magi ikke har noget med det guddommelige at gøre, men er direkte i modstrid med det kristne trosgrundlag. Magi indebærer trolddomskunst, manipulation og okkultisme. Det er en praksis, der altid har været forbudt og fordømt af kirken. Hvad der er åbenlyst ondt og forkert, udbredes ikke bare sådan lige natten over.

Nej, det introduceres langsomt i kulturen – ofte i form af underholdning og særligt for børn – i små doser, indtil befolkningen gradvist bliver immun over for dem. En af tidens allermest populære børnebøger har også titlen “En magisk jul”. Idéen om julemagi lyder tiltrækkende, fordi den ser så skinnede og strålende ud og inviterer til undren og fantastiske oplevelser, men hvilken slags undren vil den egentlig føre til?

Den kristne jul handler om total forbløffelse over det store mirakel, at Gud bliver menneske og den nåde, som han giver til mennesker ved at lade sig føde. At ignorere denne side af det guddommelige og i stedet lege med idéer om magi er at åbne døren for ondskab og mørke, selvom det måske virker, som om det er omgivet af lys.

Det er også at benægte sandheden. Jesus har sagt, at vores himmelske Fader er giveren af alle gode ting, og gode ting kan aldrig komme fra det dæmoniske, som er kilden til al magi. Jeg er klar over, at det kan lyde, som om jeg blæser tingene ud af proportion. Brugen af ordet og tanken om magi kan synes uskyldig og harmløs, men ved nærmere eftertanke er den så virkelig det? Djævelen er snedig, og når jeg ser denne idé om magi snige sig mere og mere ind i sproget for, hvad julen handler om, finder jeg det bekymrende, hvis kristne let og villigt accepterer det.

Derfor vil jeg opfordre alle kristne til at stå fast på at kalde julen for glædelig og ikke magisk.


Artiklen fortsætter efter annoncen: