Dansk jernbanefærge skal sejle unge kristne til alverdens lande

Milliongaver har sikret, at M/S Dronning Ingrid kan omdannes til et barmhjertigheds-skib – M/S African Mercy – om et år.
Der hyres i øjeblikket besætning til missionsskibet – gerne danskere, som vil ud i alverden og hjælpe mennesker.
De færreste ved, at en af vores store jernbanefærger i dag er ved at blive bygget om til et kristent hospitalskib. Den tidl. DSB færge M/F Dronning Ingrid ejes i dag af den kristne organisation Mercy Ships, der driver ulandshjælp og missionsarbejde ved hjælp af store hospitalsskibe.
Historien begynder egentlig den 29. marts 1978, den dag bestilte den danske stat nemlig tre togfærger til at overføre IC-tog mellem Korsør og Nyborg. Færgerne fik senere navnene M/F Dronning Ingrid, M/F Prins Joachim og M/F Kronprins Frederik. De tre færger var efter datidens forhold virkelig store og skulle bygges med maksimale mål til havneanlæg samt vanddybder.
M/F Dronning Ingrid blev bygget i 1980 og sejlede sin sidste tur som jernbanefærge på store bælt den 31. maj 1997, og blev derefter sat til salg.

Skænkede fire millioner pund

I sommeren 1998, da Mercy Ships flagskib M/V Anastasis besøgte London, var en kvinde ved navn Ann Gloag på rundvisning ombord på Anastasis. Det viste sig, at hun sammen med sin mand var ejer af et stort transportfirma, Stagecoach Holdings, som opererede ikke alene i Storbritannien men også i andre dele af verden. Efter rundvisningen tilbød hun Mercy Ships at betale for det næste skib, eller som hun sagde, op til et vist beløb – et beløb som skulle vise sig at blive til fire millioner engelske pund.
På det tidspunkt var man fra Mercy Ships på udkig efter et godt og velegnet skib, idet man nogle år forinden havde sat sig det mål at ville betjene en million mennesker om året og det krævede flere skibe. Samtidigt var det en kendsgerning at M/V Anastasis, som var blevet bygget i 1952, med tiden ville blive for kostbar at holde sejlende. I 2010 træder nye søfartsregulativer i kraft, og M/V Anastasis vil ikke kunne leve op til dem. Derfor var der brug for et nyt skib, og visionen er en flåde på i alt ti skibe til at betjene verdens fattige og lidende.

Gedigent skib

En snefuld og råkold decemberdag i slutningen af 1998 ankom en lille gruppe mænd til havnen i Nakskov for at se på M/F Dronning Ingrid. Det var chefen fra Mercy Ships marine tekniske afdeling sammen med et lille hold teknikere. Skibet blev gennemgået på kryds og tværs, logbøger, arkiver og andet blev grundigt studeret og man kom til sidst til den konklusion, at færgen var et godt og velholdt skib som det var værd at investere i.
Forhandlingerne om købet begyndte og i slutningen af marts 1999 blev papirerne underskrevet og Ann Gloag betalte som hun havde lovet. Mercy Ships havde nu fået et nyt skib.
Under det midlertidige navn Ingrid blev hun sejlet til Newcastle, hvor hun anløb havn om morgenen påske søndag 1999. Skibet er siden blevet døbt M/V Africa Mercy og ligger ved værft så længe ombygningen forgår.

Kahytter i stedet for togvogne

M/V Africa Mercy vil efter planen blive ombygget til at have plads til en besætning på 450 personer. Hvor der før var det store vogndæk, som kunne klare ikke mindre end 18 togvogne, vil der nu blive bygget kahytter til besætningen, lastrum og et hospital med fire operationsstuer og plads til 80 senge.
Ligesom de to andre skibe i Mercy Ships flåden vil hjælpearbejdet på og fra Africa Mercy bestå af to dele, en fysisk og en åndelig del, det kalder man for evangeliets to hænder.
Den ene hånd er humanitær hjælp og udviklingsbistand indenfor sundhed, så som elementær og forebyggende sundhedspleje, specialiserede øjen- og plastik-kirurgiske operationer, tandlæge-hjælp, vandforsyning, sanitet samt forskellige former for byggerier, skoler, kliniker, kirker, hospitals afdelinger og landbrugsprojekter.
Den anden hånd er det vigtige missionsarbejde som sker i nært samarbejde med de lokale kirker og menigheder. Musik og drama teams tager ud til skoler og markedspladser for at fortælle det glade budskab om Jesus Kristus, og mange steder har man også vist den kendte Jesus film.
Ombygningen kommer til at koste mange penge, men det er netop blevet offentliggjort, at en udenlandsk fond har givet tilsagn om et stort million beløb i US dollars så ombygningen kan blive færdig i løbet af kort tid, det vil sige ca. et år.
Det næste store arbejde ligger så i at få rekrutteret besætnings medlemmer, og fra Mercy Ships Danmark håber man på, at mange af dem bliver danske mænd og kvinder.