Kirken skal formidles

Man kan ikke skille form og indhold, mener Ellen Aagaard Pedersen, redaktør på Folkekirkens fælles hjemmeside.Enten opruster man, eller også ruster man op. Folkekirken har valgt at opruste – i hvert fald på kommunikationsfronten. Ikke blot har Københavns Stift etableret et infocenter på Frederiksberg, og Aalborg Stift ansat en mediekonsulent. Men Haderslev Stift og Roskilde Stift holdt begge en stiftsdag om kommunikation i foråret, og flere stifter ser ud til at følge efter. I hvert fald er Lolland-Falster Stifts biskop Steen Skovsgaard formand for Folkekirken.dk, hvor Ellen Aagaard Pedersen er redaktør. Hun er også udset til at koordinere Folkekirkens informationsindsats i fremtiden.
– Kommunikation er jo lige så gammel som teologi og retorik. Man kan nemlig ikke adskille form og indhold, forklarer Ellen Aagaard, da vi møder hende på et kontor i Danmarks Kirkelige Mediecenter i Århus.

Folkekirkens udfordring

– Folkekirkens udfordring er ikke indholdet, men formen. Og det er det, vi lige nu arbejder på at forbedre, tilføjer hun.
Ellen Aagaard Pedersen er tidligere sognepræst og har haft embede i Tranbjerg ved Aarhus i 11 år, inden hun sidste år blev redaktør på Folkekirken.dk.
Ideen om en samlet hjemmeside for Folkekirken opstod allerede sidst i 1990’erne. En vis Gunnar Bach Pedersen foreslog daværende biskop i København Erik Norman Svendsen, om ikke Folkekirken skulle købe domænet på internettet. Som sagt, så gjort, og hjemmesiden fik sin adresse og spæde start.
I 2005 blev Danmarks Kirkelige Mediecenter købt til at drive hjemmesiden med en bestyrelse bestående af repræsentanter for hvert stift. I dag bestyrer biskopperne siden med en bestyrelse bestående af repræsentanter fra bl.a. præsteforeningen, menighedsrådsforeningen og de folkekirkelige organisationer.
Og det var denne bestyrelse, der ansatte Ellen Aagaard Pedersen i februar 2009. Hun har en master i medievidenskab og retorik.

Kommunikationens krumtap

– Jeg er meget optaget af kommunikation; det er jo krumtappen i både at prædike, synge og drive kirke i det hele taget.
Men Folkekirken.dk har været udsat for kritik for nylig, fordi den er faldet ud af danskernes ”top 1000” over mest populære hjemmesider?
– Ja, før var vi nummer 780 på Googles ranking-liste, i dag er vi længere nede. Men det er ikke så mærkeligt. Vi har nemlig startet en helt ny platform, som det tager tid for søgemaskinerne at opdage. Desuden er der mange flere hjemmesider på internettet end tidligere. Og antallet af hjemmesider stiger kraftigt.
– Til gengæld viser målinger, at når folk først finder hjemmesiden, så er besøgstiden i gennemsnit steget med 25 pct. Dybden, dvs. hvor dybt brugerne klikker sig ind på hjemmesidens undersider, er steget med 14 pct. Og afvisningen er faldet med 15 pct.
En nylig brugerundersøgelse viser også, at når folk søger Folkekirken.dk er det ikke nyheder, de først og fremmest går efter. Det er mere serviceoplysninger om dåb, konfirmation, vielse, begravelse osv.