Efterskole vil sprede varme i Østeuropa

I år kan eleverne på Efterskolen Alterna i Hillerød hverken mødes eller rejse ud i verden for at gøre en forskel. Alligevel kan de hjælpe fattige i Østeuropa gennem den kolde vinter.

Skolens DIY-hold, som arbejder med design og håndarbejde, syer forskellige ting, som kan sælges til fordel for projektet. Det kan være fx. mundbind eller ”muleposer”.

Hvordan kan man sprede varme i en tid, hvor man ikke kan være sammen fysisk? Det spørgsmål forsøger elever fra Efterskolen Alterna at svare på i denne uge.

Eleverne har valgt sig ind på forskellige “delinger”, hvor de på kreativ vis forsøger at gøre en forskel med de talenter og interesser, de har.

Gruppeopgaver

Efterskolen Alterna har i denne uge temauge med fokus på at sende varme. I et samarbejde med organisationen Mission Uden Grænser, er målet med ugen at gøre en forskel for udsatte i Østeuropa, hvor vinteren kan være rigtig svær at komme igennem.

Eleverne har op til uge seks valgt sig ind på én af de syv “delinger” (eller grupper), som de skal være en del af i løbet af ugen. Selvom målet overordnet er det samme, kommer dét at sende varme til udtryk på vidt forskellig vis.

Børnebog: En af delingerne har i denne uge til opgave at lave en børnebog, hvor temaerne lys og varme er centrale. Drømmen er, at den færdige bog oversættes til fx. rumænsk, så også børn i Østeuropa kan læse den.

Gryden indeholder en slags suppe, som man også kan servere i Østeuropa. Mission Uden Grænser (MUG) skal sælge de forskellige retter, som efterskolens madhold laver. Når man har betalt for sin suppe, har man samtidig betalt for tilsvarende suppe til en person i Østeuropa.

Mad: Delingen ‘mad’ udforsker det østeuropæiske køkken og sammensætter selv madopskrifter på suppe. Supperne, der laves, bliver også serveret i Rumænien, og man vil derfor fremtidigt kunne købe en kop suppe og samtidig støtte Rumænien med en suppe magen til.

Opskrifterne deles på bloggen www.sendvarme.squarespace.com, og der lægges op til, at man igennem hele ugen laver ‘dagens suppe’ hjemme i sit eget hjem.

Bloggen administreres af delingen SoMe og promovering. Udover at skrive blogindlæg på siden, styres også den nyoprettede Instagram-profil:


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Alterna featuring Mission Uden grænser (@AlternaFT.MUG på Instagram). Her deles der historier fra de forskellige delinger i løbet af ugen, og nye blog-posts bliver præsenteret på siden.

Håndarbejde: Derudover kommer instagram-siden til at sælge håndlavede net (muleposer) og mundbind. Det er delingen design/DIY der står bag produktionen af de flotte produkter.

Stoffet, der bliver brugt, er tøj, der er doneret eller fundet derhjemme. Siri Dirchsen er en del af delingen design/DIY og fortæller om temaugen på skolen:


Artiklen fortsætter efter annoncen:



“Jeg synes, det er et mega fedt koncept, når vi er hjemme og ikke kan komme til Rumænien, så at prøve at hjælpe på en anden måde.”

Musik: Markus Hvid er en del af delingen ‘Musik’, som i denne uge skriver en støttesang. Vi spurgte ham:

“Hvad betyder dét at kunne gøre en forskel, for dig?” “Det betyder mega meget, fordi jeg tror, man har lidt en pligt til at hjælpe dem, som ikke kan hjælpe sig selv. Så det er mega vigtigt og mega fedt.”

Silas Toxværd Højlund, medansvarlig for musikdelingen, tilføjer: “Det en fed måde at udnytte corona-situationen på, at vi som skole kan være med til at gøre en forskel for andre.”


Artiklen fortsætter efter annoncen:



App: Andreas Kloster er ansvarlig for “program-delingen”, hvor de i denne uge programmerer en app til mobilen. Andreas fortæller: “’Vi tænkte, det kunne være fedt og spændende at arbejde med noget helt nyt – at programmere et spil.

I spillet kan man samle brænde ind, som man jo kan bruge til at varme sig med. Dermed håber vi at få skabt opmærksomhed på situationen i Østeuropa.’”

Krejlerbiks: Den sidste deling hedder “krejlerbiks”, og her er målet at gøre gode handler. Hver elev har fået 500 kr. hver af skolen, som de skal få til at vokse i løbet af ugen. Alt overskuddet går til Mission Uden Grænser.

Nogle elever sælger ting, de ikke længere bruger, puster nyt liv i gamle ting, mens andre gør en god handel og sælger tingen videre.

Ugen afsluttes fredag med en fernisering, hvor eleverne skal vise hinanden, hvad de hver især har lavet i løbet af ugen, og hvordan de har brugt deres ideer og færdigheder til at sende varme til Østeuropa.

Artikel Skrevet af: Annelea S. Jørgensen, Eva Mae R. Kühn, Sarah Roed og Nicolai Eg Jensen

Læs også: Giverglæden øges med behovet under COVID19